Scribbles is verhuisd!

Werk uw bookmarks bij: Scribbles heet nu Schrijversblok

www.schrijversblok.nl

zondag, maart 27, 2005

Dr Who recensie

Cybermen, Daleks, een oude telefooncel en niet al te veel oog voor plotgaten. Dr Who was een van mijn favoriete Sci Fi series, in het zelfde rijtje als Star Trek, Blake's Seven en Battlestar Galactica. Zaterdag was de eerste aflevering van een totaal nieuwe serie met de naamloze doctor op BBC 1 te zien. En ik was niet teleurgesteld, al was het niet de perfecte regeneratie waar ik op hoopte.

Eerst het goede nieuws: de nieuwe serie is leuk. De special effects zijn net goed genoeg om niet af te leiden en het plot van de eerste aflevering ("Rose") bevat veel gevoel voor humor en is in de beste traditie van de B-film. Verwacht geen doortimmerde logica of plausibele science fiction. De nieuwe doctor is meer verwant aan een serie als Buffy the Vampireslayer dan aan Star Trek. En dat is goed. De oude serie draaide om een vaste formule: Doctor landde met zijn tijdmachine de Tardis (een oude telefooncel die van binnen groter is dan van buiten) in een periode uit de geschiedenis van de Aarde, of op een vreemde planeet. Daar moest hij de strijd aan gaan met het een of andere monster dat de Aarde wilde vernietigen of veroveren. In die goede oude jaren zestig waren de monsters van rubber en de personages van triplex, maar toch was het topvermaakt dat zelfs heel wat kinderen nachtmerries gaf. (Nog steeds is het 'Exterminate...Exterminate...' van de Daleks een geluid waar ik kippevel van krijg.)

De nieuwe doctor volgt dit stramien op de voet, maar in plaats van verhalen die over meerdere afleveringen zijn uitgesmeerd (het duurde vroeger vaak vijf weken voor je wist of de doctor op nieuw de dreiging kon keren) is het nu in drie kwartier voorbij. Jawel: 1 verhaal per aflevering.

Ook terug is de metgezel van de doctor. In dit geval is dat Rose, en de eerste aflevering laat zien hoe zij de companion van de doctor wordt. Actrice Billie Piper is een geweldige babe die gelukkig meer is dan een dom blondje. Ze is niet het type dat door monsters wordt opgejaagd en struikelt omdat haar hak breekt. Zoals Rose tijdens de pilot zegt: 'Ik heb geen baan en geen opleiding maar ik ben wel gymnaste,' waarop ze stoer aan een ketting slingert in een charge om de docter te redden. Pittig.

Toch is het niet allemaal geweldig. Om te beginnen is er een nieuwe Doctor. Christofer Eccleston moet zijn draai nog vinden als Timelord, en zijn timing kan een stuk beter. Hij heeft nog niet de balans tussen 'weird' en 'wijs', maar dat kan nog komen.

Verder lijkt drie kwartier te kort om een verhaal te vertellen van intergalactische proporties. De eerste aflevering is voorbij voor je er erg in hebt en na afloop bekruipt het gevoel dat je wat delen hebt gemist. Ook hier is het te hopen dat de schrijvers, bevrijd van de druk om alles even uit te moeten leggen voor deel 1, nu lekker uit hun dak kunnen gaan.

Docter Who is terug. En dat is geweldig. Het is lang geleden dat de BBC een eigen SF serie produceerde en ik ben blij dat ze de gok wagen. Alles wijst er op dat dit een waardige opvolger gaat worden en ik zit in elk geval iedere zaterdag om half acht voor de buis.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik van de oude serie (met die krullebol als doctor) zo geweldig vond, waren die geweldige 'cliffhangers'!
Als smurfie van een jaar of 10 heb ik heel wat nachtjes wakker gelegen van deze serie.
Toen waren er nog geen kinderpsychologen, traumabegeleiders en kringgesprekken op school, wat een heleboel verklaard!
Ben altijd gek gebleven op Dr. Who, toen Sky channel op de kabel kwam (ja, idd, héél lang geleden) draaide de serie daar ook. Da's'de laatste keer dat ik 't gezien heb, ik volgde het trouw.
En wie kent er niet die hit van The Timelords, 'Doctorin the tardis'?

Deze serie komt, geloof ik, ook in nederland op tv, en Bertje gaat kijken!

Harry zei

In die tijd heb ik er ook naar gekeken, maar het was niet Sky Channel waar de dokter op te zien was. Het was Superchannel, de concurrent die ook lange tijd de Tonightshow heeft uitgezonden nadat ie was overgenomen door NBC. Maar dat is weer een hele andere cult favoriet van me ;-)