Scribbles is verhuisd!

Werk uw bookmarks bij: Scribbles heet nu Schrijversblok

www.schrijversblok.nl

vrijdag, januari 20, 2006

Het Valentijnsdag dilemma

De eindredactrice van de krant waar ik voor werk wilde de nu volgende column censureren. Met enige overtuingskracht heb ik hem er toch nog in gekregen. Vraag aan de lezer: waarom denk je dat deze column niet zou kunnen? Had ze gelijk?

Poëzie

We hebben het weer achter de rug: de familieruzie tijdens het kerstdiner is weer bijgelegd, de eerste goede voornemens zijn alweer gebroken en langzaam maar zeker is er weer wat geld voor de gewone boodschappen. Eind januari. Einde feestdagen. Hartjes. Hartjes? Oh nee. Nee, alsjeblieft niet… NEEEE! Valentijnsdag is een beetje het vervelende familielid van de feestdagen. Hij wijst de vrijgezellen op hun eenzaamheid en stelletjes dwingt hij tot geforceerde romantiek met veel te veel roze. Okee, die analogie gaat niet helemaal op, maar het mag duidelijk zijn dat deze bastaardfeestdag wat mij betreft als eerste tegen de muur mag als de revolutie komt. Neem me niet kwalijk, ik zal me proberen in te houden. Laat ik me voor deze boekenbabbel maar met literatuur bezig houden. Of liever nog: poëzie. Want morgen (donderdag 26 januari) is het de landelijke dag van het gedicht. En daar wil ik samen met u iets mee doen. Vandaag start Dé Krant met een gedichtenwedstrijd. Hierbij heb ik slechts één zeer belangrijke spelregel: het gedicht mag níet over de liefde gaan. Geen verloren liefdes, onbeantwoorde liefdes, liefdesverdriet, of liefdesdaad. Nu vraagt u zich misschien af waarom ik deze primaire, zeer belangrijke emotie uit wil sluiten. Nee, ik ben niet gefrustreerd. Ja ik ben zeer gelukkig in de liefde. Wat ik graag wil zien is de verwondering over het alledaagse. De kleine en grote dingen die we zo makkelijk over het hoofd zien maar waar we best af en toe bij stil mogen staan. De vorm van het gedicht is wat mij betreft helemaal vrij: van haiku tot sonnet en van vrij vers tot AABB Sinterklaasrijm. Het beste gedicht wordt beloond met de eeuwige roem en een aardige attentie. Stuur uw gedicht vóór 14 februari (ja dat is toeval) per mail naar harry@dekrant.nu. Veel succes.

Geen opmerkingen: